نکاتی که در مورد سرچ گوگل نمی دانید
 
کامپیوتر-دبیرستان شاهد زنده یاد مهندس مهدی صافی دستجردی
آخرین اطلاعات مربوط به کامپیوتر و فناوری اطلاعات
 

 

 
 
سرچ کردن محتوای مورد نیاز در موتورهای جستجو از ابتدایی ترینکارهایی است که هر کسی که سر و کارش به اینترنت افتاده باشد با آن آشنایی دارد. درمیان بزرگ ترین و معروف ترین موتور جستجو، گوگل، سهم زیادی در سرچ روزانه مردم دنیادارد. تا جایی که "گوگل کردن" به فعل تبدیل شده و معادل سرچ کردن در اینترنت بهحساب می آید.
اما به راستی چقدر با ریزه کاری های سرچ کردن آشنایی داریم؟مثلا خود شما چقدر طول می کشد تا با سرچ به محتوای مورد نظرتان برسید؟ اگر این زمانبرای شما طولانی است با دانستن چند نکته کوچک می توانید سرچ خود را بهبود دهید وزودتر به محتوای مورد نظرتان برسید.
در ابتدا لازم است بگوییم که جستجوی گوگل بر مبنای کلمات کلیدیاست که وارد می کنید. هر چه این کلمات دقیق تر باشند، موتور گوگل شما را زودتر بهمحتوای مورد نظرتان می رساند. وقتی عبارت information and communications technology را در تایپ می کنید، گوگل به دنبال صفحاتی می گردد که این سه عبارت درآن وجود داشته باشد. در این حالت ترتیب برای گوگل اهمیتی ندارد.
چیزی که در بین عموم جا افتاده این است که استفاده از کلماتزیاد برای سرچ بد است. این باور درست نیست. چون استفاده از کلمات محدود هم گسترهسرچ شما را بسیار بزرگ می کند. برای جستجو استفاده از سه تا پنج واژه مناسب است.
سرچ کردن محتوای مورد نیاز در موتورهای جستجو از ابتدایی ترینکارهایی است که هر کسی که سر و کارش به اینترنت افتاده باشد با آن آشنایی دارد. درمیان بزرگ ترین و معروف ترین موتور جستجو، گوگل، سهم زیادی در سرچ روزانه مردم دنیادارد
عملگر ""
همانگونه که قبلاً نیز گفته شد، برای جستجوی عبارتی خاص بصورتکامل (نه بصورت کلمات جدا از هم) بایستی آن عبارت را در داخل کوتیشن (" ") قرارداد.
اگر می خواهید این عبارت را دقیقا به همین ترتیب جستجو کنیدکافی ست آن را در کوتیشن قرار دهید.
"information and communications technology"
دقت کنید در گوگل عباراتی که میان کوتیشن قرار می گیرند نبایدبیشتر از ده کلمه باشد. گوگل بیشتر از ده کلمه را نمی پذیرد.
عملگر «یا»
گوگل از یای منطقی پشتیبانی میکند. بدین معنا که اگر دنبال کلمهای خاص «یا» بجای آن کلمه ای دیگر می گردید، می توانید در بین این دو کلمه از «یا» استفاده کنید. برای مثال اگر در کادر جستجو تایپ کنید «تعطیلات در شیراز یا اصفهان» آنگاه گوگل دنبال سایتهایی می گردد که در خصوص تعطیلات در شیراز یا در اصفهانباشند.
حالا فرض کنید می خواهید به دنبال صفحاتی بگردید که یا دارایعبارات information باشند یا communication و یا technology. در این حالت از عملگر OR استفاده می کنیم. عملگرهای منطقی در گوگل دقیقا بر همان مبنای ریاضی کار میکنند.
Information OR communications OR technology
همچنین می توانید به جای عبارت OR از علامت مخصوص آن | (پایپنامیده می شود) استفاده کنید.
▪ از آوردن حروف اضافه خودداری کنید
گوگل بطور پیش فرض فقط سایتهائی را لیست می نماید که تمام کلماتمورد جستجو در آنها باشند. و نیازی نیست که شما بین کلمات جستجو از کلمة پیونددهندة "و" استفاده نمائید. به خاطر داشته باشید که وارد نمودن چنین کلماتی و کلماتینظیر در، به، و... بر نتیجه جستجو تاثیر خواهد گذشت. بطور مثال برای جستجو در موردتعطیلات در شمال بجای تایپ نمودن "گذراندن تعطیلات در شمال" بهتر است تنها بنویسید: "تعطیلات شمال".
خودف گوگل هم برای بالا بردن کیفیت جستجوها بطور اتوماتیک کلماتمعمولی و کاراکترهائی همچون "کجا" و "چطور" را از کلمات مورد جستجو حذف می نماید. چون این گونه کلمات باعث کندی عمل جستجو می شوند و تاثیری هم در بهبود جستجو ندارندو حتی کیفیت نتایج جستجو را کاهش هم می دهند.
عملگر +
همانگونه که قبلاً گفتیم گوگل از یک سری کلمات معمولی بصورتخودکار چشم پوشی می کند، ولی در صورتی که شما ضروری می دانید که اینگونه کلماتحتماً مورد جستجو قرار گیرند، می توانید با قرار دادن یک علامت "+" در جلوی آنهامطمئن شوید که در نتایج جستجو حتماً وجود خواهند داشت. (دقت کنید که قبل از کاراکتر "+" یک فاصله (space) وجود داشته باشد ولی کلمه بعدی بدون فاصله، فوراً پس از آنبیاید).
راه دیگر مقید نمودن گوگل برای جستجوی کلمه ای خاص این است کهکلمه مورد نظر را در کوتیشن (" ") قرار دهید. برای مثال اگر بخواهیم دنبال داستانجنگ ستارگان ۱ (Star Wars Episode I) را مورد جستجو قرار دهیم، گوگل کلمة I را موردجستجو قرار نمی دهد مگر آنکه آنرا بصورت Star Wars Episode +I و یا "Star Wars Episode I" بنویسیم.
در جستجوهای گوگل، عبارتی مانند to، a، the و مانند اینها دورریخته می شود و به حساب نمی آید. اگر می خواهید این عبارت ها حتما در سرچ لحاظ شوندکافیست از علامت + استفاده کنید.
● عملگر
علامت (منفی) نیز کاربرد جالبی دارد و بسیار کارآمد است. فرضکنید به دنبال محتوایی هستید که دارای عبارت information and communications technology باشد ولی از شرکت apple در آن حرفی زده نشده باشد. برای این کار کافیاست مانند نمونه زیر سرچ کنید.
“information and communications technology” – “apple”
با این کار، گوگل تمام محتواهایی که عبارت information and communications technology را دارد پیدا می کند و آنهایی که کلمه apple در آنها ذکرشده را فیلتر می کند و سپس نتایج را به شما نشان می دهد.
عملگر *
ترفند دیگری که نیاز دارید، * است. فرض کنید دنبال محتواییهستید که دقیقا نمی دانید برای سرچ کردن آن باید از چه واژه ای استفاده کنید. کافیاست به جای واژه ای که نمی دانید از علامت * استفاده کنید. به مثال زیر توجه کنید.
microsoft * windows
اگر بخواهید به دنبال عنوان های یک سایت مشخص بگردید چه میکنید؟ با تایپ کردن عبارت INTITLE در مقابل اسم سایت، عناوین برایتان به نمایش درخواهد آمد. البته این در شرایطی ایت که برای صفحات آن وبسایت اینتایتل تعریف شدهباشد.
فرض کنید می خواهید دوربین دیجیتالی بخرید و محدوده قیمت برایتان اهمیت دارد. چه طور سرچ می کنید؟ برای این منظور کافیست از "..." استفاده کنید. برای مثال:
Camera digital $۸۰۰…۱۰۰۰
عملگر SITE
اگر به دنبال موضوعی در سایت خاصی هستید، می توانید از عبارت site: در قسمت سرچ بهره ببرید. با این کار گوگل تنها صفحاتی را به عنوان نتیجه نشانتان می دهد که مربوط به سایت ذکر شده باشند.
همچنین اگر محقق هستید و به سرچ دقیق احتیاج دارید، می توانیداز صفحه جستجوی پیشرفته گوگل تحت عنوان Advanced Search و به آدرس http://www.google.com/advanced_search مراجعه کنید.
قبل از سرچ کردن کمی روی معنای عبارت فکر کنید و بهترین کلیدواژه ها برای جستجو را بیابید و استفاده کنید.
● کلمات اصلی تر را بنویسید
همانگونه که گفته شد برای بهتر نتیجه گرفتن از جستجو لازم استکه کلمات اصلی را در نوار جستجو وارد کنید. برای اینکار هر قدر که می توانید، موضوعجستجو را ریزتر و معین تر نمائید. برای مثال بجای آنکه در نوار جستجو تایپ کنید "نقاش" بهتر است که نام نقاش مورد نظرتان را تایپ کنید، مثلاً بنویسید "پیکاسو". یااینکه بجای "اتومبیل" بهتر است بنویسید "پژو" و یا...

همچنین دقت نمائید تا کلماتی را بکار برید که احتمال وجود توضیحات درباره آنها بیشتر باشد. مثلاً به جای نوشتن "گذراندن یک شب خوب در تهران" بهتر است تایپ کنید "هتلهای تهران".


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کامپیوتر-دبیرس تان شاهد زنده یاد مهندس مهدی صافی دستجردی و آدرس safischoolcomputer.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 176
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 181
بازدید ماه : 529
بازدید کل : 4696
تعداد مطالب : 90
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1